lördag 1 november 2008

Drömmen om ett hus

Vi bor 5 personer på 70 kvadrat. Innan vi fick barn kändes lägenheten rymlig, vi hade både ett sovrum och ett arbetsrum. När stora tjejen föddes så flyttade datorn ut i arbetsrummet och hon fick ett eget rum. Helt okej det med. Det var någon gång när vi fick mellankillen som vi tyckte att vi vuxit ur lägenheten. Jag gick ständigt och drömde om hus, allt kändes så litet och trångt här. Hemnet blev min nya bästa kompis som jag hälsade på varje dag. Nu är vi ännu en till som trängs här hemma och jag är på gränsen till nervsammanbrott!

När jag får ett hus - helst år 2009 - så har jag följande drömmar:

1. Alla barn ska få var sitt rum som ska vara inrett för just deras lek och behov
2. Arbetsrum/pysselrum med symaskin och dator, med en massa smart förvaring för viktiga papper.
3. Bokhörna för barnen med skön soffa, snygga bokhyllor, affisher och mjukisdjur med sagomotiv (typ Alfons, Mamma Mu, Findus)
4. Dressingroom bredvik sovrummet
5. Badrum med bubbelbadkar och spakänsla
6. En stor hall med massor av förvaring för familjens alla kläder och skor

Barnen utanför stugan på Astrid Lindgrens Värld

Vad jag saknar mest just nu är tvättmaskin, diskmaskin och bil. Känns svårt för en familj på 5 att få allt att gå runt när vi ständigt får diska för hand, passa tvättider (lagom kul när barnen är magsjuka och dom nedkräkta kläderna får vänta i tvättkorgen i en vecka...) samt låna bil så fort vi ska åka någonstans. Och att sedan trängas på 70 kvadrat... Samtidigt är det synd att klaga. Jag är väldigt tacksam över hur lyckligt lottade vi är, vi har fått tre fina och friska barn och det är det viktigaste av allt ♥
Men jag drömmer fortfarande om ett hem som är anpassat för oss alla fem...

Inga kommentarer: