söndag 1 februari 2009

Från mammaledig hyresgäst till arbetande husägare!

Dom senaste dagarna har jag verkligen haft fullt upp! Förra veckan började jag jobba heltid på min pappas tryckeri. Det var minst sagt rörigt... Dom håller på att byta lokaler så jag sitter just nu på en annans plats. Och eftersom jag inte jobbat på 4 år i branchen så var jag lite ringrostig! Det kändes mycket bättre i slutet av veckan och det kommer bli ännu bättre (hoppas jag!) när vi kommer till dom andra lokalerna dit firman ska flytta. Då får jag dessutom en egen arbetsplats med egen dator och kan skapa mitt eget space :-)

Och så huset! I lördags åkte vi dit för att träffa dom förra ägarna och gå igenom lite saker. Barnen var med och fick springa runt överallt, dom tyckte verkligen att det var kul! Upp och ner och upp igen. Mamma kom också dit för jag ville så gärna att hon skulle se hur det såg ut, hon var såklart väldigt nyfiken...

Dom förra ägarna har tyvärr haft hund och det är det jag oroar mig mest över nu. Jag är så allergisk mot hund och jag hoppas verkligen att allt "allergen" som det heter (det är ju inte hundhåren i sig man är allergisk mot som många tror) försvinner med flyttstädningen. Vi ska sanera själva också i den mån det går, har hört att man kan använda tanninsyra.

Annars känns det bara bra och det är så mycket jag vill göra med huset!!!

Plan 1


Hall
Denna hall är tillbyggd på senare år, tidigare var här en gång så man kunde gå runt huset. Träpanelen är jag sugen på att måla vit och sätta upp tapet på väggen ovanför. Dörren får sprutlackeras.

Tvättstuga

Lite småfix för att få den mysig. Bredvid tvättstugan finns ett rum som vi eventuellt ska ha som gästrum. I framtiden kommer här att byggas bastu!

Köket
Vi tycker köket är för litet och vill "flytta" väggen till den streckade linjen (se planritning). Då får vi inte bara ett stort kök utan också en utgång till tädgården! Parkettgolv får läggas, luckorna sprutlackeras vita med nya handtag/knoppar och så får vi hitta en tapet som blir fin till. På senare sikt är det tänkt att riva väggen mot vardagsrummet så mer ljus kommer in i köket samt ger huset en öppnare planlösning.

Vardagsrum
Här behövs inte göras så mycket. Måla samtliga väggar vita och sätta upp en riktigt snygg tapet på väggen längst till höger, kortsidan alltså.

Sovrum 1
När köksväggen flyttas kommer detta rum bli ett sovrum på ca 10 kvm. Här ska vi riva all träpanel på väggarna samt måla om. En total uppfräschning! Antingen kommer vi vuxna ta detta rum eller så blir det storatjejens.

Gästtoaletten (finns ej på bild)
Aj, aj, aj, gillar inte den gröna färgen... Här ska bli vitt! Men detta rum har väldigt låg prioritet så vi kan gott vänta med det.

Trappan (finns ej på bild)
Ledstång finns och skall monteras för barnens säkerhet.


Hall

Tvättstuga


Kök

Vardagsrum

Sovrum 1 samt del av nya köket (just nu är det matsal)

Plan 2


Sovrum 2
Föräldrasovrummet! Klädlkammaren som finns bakom glasdörren är rätt så stor och ska bli ett dressingroom med bra klädförvaring. Rätt så låg prioritering på detta. Jag gillar egentligen inte att det är träpanel i hela rummet med eftersom den är vit och inte brun så får vi leva med det ett tag. Kanske att man gillar den till slut?

Sovrum 3
Barnrum. Skall målas vitt och upp med fondtapet på väggen där fönstret är, gillar verkligen när en färglad tapet bryts av med vit fönsterram!

Sovrum 4
Barnrum. Ska antagligen få samma makeover som det förra barnrummet, fast en annan tapet. Här ska vi även sätta upp en dörröppning som för tillfället inte finns. Valvet skall slås igen och bli en hel vägg. Kan hända att vi tapetserar denna vägg istället, vi får helt enkelt känna av när vi "bor in oss"!

Sovrum 2

Sovrum 3

Sovrum 4


Badrum

Summa kardemumma om renoveringarna ovan, det är mycket jobb som kommer ta tid och kosta pengar så vi får göra lite då och då. Det mesta är idéer om vad som kan göras men vi tänker ta tag i vissa saker rätt omgående då dom känns viktiga tex barnens rum på övre plan och sovrummet på nedre plan. Överlag så gillar jag när det är vitt och fräscht (lite lantlig stil) fast ihop med tapeter och textilier som sticker ut och känns moderna! Förvaring är superviktigt för mig då jag vill ha rätt sak på rätt plats.

Mer bilder från den härliga tomten!





Övriga renoveringar:

  • Eftersom det är direktverkande el så kommer vi antagligen sätta in en luftvärmepump för att spara pengar.
  • Altan på baksidan.
  • Bastu bredvid tvättstugan.

Idag har vi tokstädat här hemma så det känns väldigt rent och snyggt! Vill helst packa ner alla våra saker redan nu... Vi får huset den 27 februari - det är SNART! Vi ska renovera lite innan vi flyttar på oss, så antagligen kommer den "riktiga" flytten att ske i mitten på mars. Nice, längtar! :-)

Nu blir det en kopp te framför tv´n!

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkligen ett jättefint hus.. men som sagt, allt tar sin tid innan ni får det i er egna stil. Är helt övertygad om att resultatet kommer bli suveränt!
Kram Cecilia