onsdag 11 februari 2009

Det är inte bara att skaffa barn (-18 dagar)

Det är ingen picknick att ha tre barn, var sitt nytt jobb och köpa hus på samma gång! Söka dagis. Säga upp dagisplatser. Söka skola. Säga upp skolplats. Packa kartonger. Säga upp lägenheten. Boka pälsdjurssanering. Ringa kommunen. Vabba. Ringa försäkringskassan. Intyg till dagis om sjuka barn. Skicka papper till försäkringskassan. Ringa kommunen igen. Vabba igen. Bvc-besök x 2.

Det snurrar i mitt huvud... HJÄLP! Jag har ett nytt jobb som jag måste sköta, men ändå kan jag inte lämna mitt sjuka barn på dagis. Min sambo kan inte vara hemma för han har viktiga möten. Vad ska man göra? Och för att få ekonomin att gå ihop så måste vi båda jobba. Men barn blir ju sjuka ibland, dom ska leva utanför denna jobbstress som vi vuxna har. Tycker inte att små barn + vuxna som arbetar fulltid går hand i hand. Man kan inte vara på jobbet 100% hela tiden när man har små kottar som blir sjuka till höger och vänster.

Denna dagen kunde varit roligare än så här. JAG måste jobba imorgon. HAN måste jobba imorgon. Men lillskrutten kan INTE gå till dagis. Som sagt, småbarn och jobb går inte alltid ihop!

Och så funderar jag på om vi gjorde rätt i att köpa huset. Hade vi bott kvar här så kunde vi levt på en lön, jag kunde vara hemma med barnen så mycket jag ville. Men då hade dom inte kunnat springa ut på sin egen gräsmatta när dom ville, ha kalas hemma med en massa kompisar, gå till badstranden på sommaren, ha sitt eget rum där dom kan vara ifred. Jag hade inte kunnat tvätta spykläder när jag ville (om det så var mitt i natten) eller grilla en biff på altanen en varm sommarkväll. Sitta ute med vänner och prata till sent på natten, tända ljus och dricka avec.

Vi hade kunnat sitta och ruttna i vår lilla lägenhet. Bo på varann som en stor klump och försöka få tre barn att somna i samma rum utan bus. Svära varenda gång vi tar ut verktygslådan eftersom smutstvätten från tvättkorgen bredvid har vällt över. Bära cyklar, bobbycar och rockring över trafikerade gator till närmsta lekplats. Låta nedkräkta kläder ligga otvättade en vecka tills det finns tvättid. Vakna på nätterna av att grannen två trappor upp har vild fest eller av bussar och ambulanser som susar förbi på gatan.

Det ska bli skönt att flytta. Bara barnen kunde vara friska några dagar så vi får jobba...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker ni har gjort helt rätt:-)Tänk vad mycket mer positivt det är att flytta till hus!Skaa bli kul att komma och se hur ni har det i sommar;-)kraaam c och elliot