måndag 12 januari 2009

Vackra tuplaner & nysydd klänning!

Äntligen en liten egensydd klänning till minstingen!





Yes! Så var då mitt allra första barnplagg äntligen färdigsytt! Nästan, en knapp skall inhandlas och sys fast. Tänk att jag som jämt sparar på extraknappar från kläder inte hade en enda röd?

Jag blev jättenöjd med resultatet och det var SÅ roligt att sy! Nu ska jag bara jaga lite mönster och tyger och öva lite mer.

Tänkte sammanfatta mitt arbete nedan så jag kan ta med mig det bra och dåliga tills nästa gång jag syr ett plagg, och så att andra sytokiga personer får lite tips och idéer!

Material:
Tyg och snedslå från Åhlens

Mönster:
Eget

Bra:
Att det var så kul och lätt att sy på snedslå!
Lösningen på öglan som jag gjorde av att klippa snedslån på mitten och stryka den som en ny och hälften så smal snedslå. Kanon!

Mindre bra:
Att det blev lite snett ibland när jag sydde, man får ha tungan rätt i mun...
Att jag stör mig lite på att bandet runt ärmarna står ut, kanske skulle sytt sidorna efter jag sydde på bandet?
Att jag fortfarande inte vet om den passar lilltjejen...
Jag ville ha en liten ficka mitt på klänningen också, kanske blir lite trixit att få dit den nu...

Att tänka på till nästa gång:
NAMNLAPPAR! Måste bara ha!



Jag har lyckats bli sjuk och få feber igen, så idag var mamma snäll och hämtade barnen på dagis. Dessutom köpte hon med sig en massa mat från affärer och jättevackra rosa tulpaner som nu pryder mitt matsalsbord!

2 kommentarer:

Thea sa...

Hej!
Jättekul att se dig igång! Fin klänning och toppentips om knäppningen, de måste jag testa. Har jag inte tänkt på förut.

Snygga foton förresten!

Anonym sa...

Vad duktig du är. 1a gången och allt. Blev ju kanon. Ser fram emot att få se dina framtida projekt sen! Ses i bloggvärlden:)