måndag 5 januari 2009

Min nya hobby!

För snart 3 månader sedan fick jag en symaskin av mamma & pappa. Skäms på mig, men den har faktiskt stått oanvänd sedan dess... Har helt enkelt inte kommit på något jag vill sy - förrän nu! Tänkte försöka mig på att sy barnkläder :-) Så mitt första alster ska troligtvis bli en klänning till minstingen, alternativt en mössa.

Ikea har dessa fina tyger som jag ska shoppa när tid infinner sig!

Gunilla Axéns tyg "Moln" är också helt underbart.

Det blir nog en klänning i det gröna flodhästtyget från Ikea. Det är ju lite pirrigt för jag har aldrig sytt barnkläder förr. Och jag har ingen direkt kunskap heller, det jag kan har jag lärt mig på egen hand när jag testat mig fram. Säkert inte helt korrekt - men om bara resultatet blir okej så är jag nöjd! Satt för flera år sedan vid mammas gamla symaskin som tyvärr gick sönder, har varit utan sedan dess och haft sån abstinens! Jag tycker ju det är så kul att sy! Så nu ska jag ha detta som min ny(gamla) hobby. Ska även försöka mig på att sy en väggförvaring för barnrum i tyg med fickor i olika storlekar som man kan ha grejer i. Kanske förvaring av blöjor eller pyamas och nappar?

Om jag ska vara riktigt ärlig så kunde jag inte somna förrän klockan 2 igår för jag låg och tänkte på allt jag ville sy och på var jag ska hitta mönster och tyg... helt crazy, jag vet! Hoppas nu detta blir bra så jag inte ger upp för att det inte går min väg. Hur som helst, om jag lyckas sy något utan att skämmas över resultatet så får ni se det direkt när sista sömmen är klar :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer säkert gå jätte bra! Låna böcker med mönster på bibblna,mitt tips. Ottobre är oxå en kanontidning med mkt fina mönster. Lycka till!

Jill sa...

Ska hålla utkik efter böcker och tidningar :-) Målar du av mönstret när du lånar en bok? Vad har du för material till det? Alltså vad jag känner mig som en amatör... Kram!

Anonym sa...

Japp,bara att rita av mönstret. Finns mönsterpapper att köpa på tygaffärer som du bara lägger över och målar av.En bok,som lan vara svår att få tag på,men som har kanom basmönster på klänningar,byxor,blusar mm är "sy till barnen" av elsebeth gunther. kolla den!

Jill sa...

Tack för tipset! Jag har tidigare ritat på smörpapper ;-) Men det är ju så mörkt och så får jag alltid klistra fast två ark i varann för dom är så små...

Sy till barnen har jag hört talas om ja, den verkar vara väldigt eftertraktad!

Tack åter igen :-)

Anonym sa...

Haha, känner igen det där att man inte kan sluta fundera på allt man vill sy och allt man skulle vilja våga testa att göra. Kul att du ska ta upp din "nygamla" hobby igen, väntar nyfiket på att få se vad det blir! Det finns ju fullt av inspiration på alla sybloggar också, vilket man efter ett tag upptäcker att det finns en hel del av. Lycka till! Det kommer nog gå alldeles utmärkt!