fredag 29 maj 2009

Mina första vimplar klara

Fick tummen ur i förrgår och sydde klart mina vimplar som jag berättat om tidigare. Det tog inte alls lång tid eller var speciellt svårt, bara man tar tar sig tid på kvällarna när barnen somnat. Men det var så kul att sy dom! Ska verkligen sy fler till dom andra barnen, Alice ville ha hon också :-)

Så här blev resultatet!


Dom fina tygerna kommer från Stoff & Stil.

...och så här gjorde jag!

Steg 1.
Gör en mall som du kan ha till alla vimplar.
Måla längst med kanten och sedan - klipp!

Steg 2.
Lägg vimplarna avigsida mot avigsida.
Sy sedan ihop dom med raksöm, efter det sicksacka runt om.
OBS! Vid snibben på vimpeln - klipp av en bit innan du sicksackar
så det inte blir för mycket tyg där!
Lämna översta kanten som den är (där kantbandet ska sitta).

Steg 3.
Vänd ut och in på alla vimplar och stryk!

Steg 4.
Mät ut kantbandet. Jag använde mig av 18 mm bomullssnedslå.
Sy ihop det en bit av bandet innan första vimpeln samt efter sista vimpeln,
så har du en bit att knyta fast den sedan när den är klar.

Steg 5.
Beundra ditt verk och klappa dig själv på axeln. Du gjorde det!

3 kommentarer:

www.syfroken.se sa...

Vilka fina vimplar! Otroligt välsydda. Om du gillar att sy så måste jag få tipsa dig om tidningen Ottobe, finns på pressbyrån, Ica mm, där finns fantastiska mönster till barnkläder. Kanske har du redan hittat den?
Egentligen behöver du inte sick-sacka kanterna eftersom traskanten ändå kommer på insidan.
(Ett litet tips från syfröken)

Jill sa...

Tack för tipset, det sparar mycket tid att slippa sicksacka...! Ska tänka på det nästa gång :-)

Jill sa...

Och Ottobre, ja, den fick jag en gång av min svärmor (hon som var med mig på stranden idag, som syr Tilda-dockor) men jag har inte tittat igenom mer än just det exemplaret. Fanns en del bra mönster i den om jag inte minns fel..