torsdag 20 augusti 2009

Första skoldagen!

Inte nog med att hon nyss tappade sin 4:e tand, nu ska storatjejen börja skolan och idag är FÖRSTA dagen! Föräldrarna fick vara med på uppropet och första lektionen. Kul tycker jag, så var det inte när man själv började skolan. Jag tror nog att dagen kommer gå bra trots att hon varit nervös hela veckan. Hon var jättenervös för att hon inte skulle kunna allt och kanske inte kunde räkna alla tal... stackarn! Hoppas hon märker nu att dom börjar i ett lugnt tempo och att huvudsaken är att man har det bra på skolan, får lära sig roliga saker och får nya kompisar (och givetvis lyssnar på fröken)!

Yes! Skolan har börjat och då är man faktiskt riktigt STOR!

Lyssnar på fröken...

Första lektionen var ju kul

Jag har den stora lyxen att vara ledig idag! Molly har 2-års kontroll på bvc i eftermiddag så därför var det ingen idé att jag ens åkte in till jobbet bara för några fjuttiga timmar. Sen behövde Alice en lugn mamma just denna morgonen och inte en som behöver stressa iväg till jobbet på hennes första skoldag... Så bra för mig och bra för barnen!

Har funderat mycket över jobb och att ha sina barn på dagis och skola så mycket som vi har, det känns inte alls rätt för mig. Ibland lämnar jag först och hämtar sist, och ändå har jag "bara" jobbat 100% och inte alls övertid. Många här i området jobbar deltid och har dessutom mormödrar och farmödrar som också jobbar deltid eller är pensionärer. Mina föräldrar jobbar väldigt mycket båda två... Så nu har jag bestämt mig för att jag SKA gå ner i tid så jag kan njuta mer av barnen och så dom slipper vara iväg så länge på dagarna. Man har bara småbarn EN gång i livet! När jag kan gå ner i tid beror helt på P och om han får jobba kvar eller får nytt jobb, den dagen vi får ett positivt besked så är det deltid som gäller. Längtar!

Nu ska jag ringa mamma och försöka få till en lunch ihop idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Att jobba lite färre när man har små barn tycker jag låter vettigt. Har själv jobbat 6 timmars dagar då Oliver började skolan (här får man enligt lagen jobba mindre från barnets 1-2:a klass och får t o m lite pengar för det av folkpensionskassan).

Nu är det bara plugg och jobb för mig, (jobb för att kunna njuta av livet och att kunna resa (mitt måste!) Hoppas att allt löser sig med Pasis jobb.

Kram
Riitta