tisdag 25 augusti 2009

Björnbärsäventyr med skogsmullemamma

Veckan började med en sjuk 2-åring med rinnande näsa. Det var bara att stanna hemma från jobbet och ta allt i hennes tempo vilket innebar lite teletubbiesfilm, leka med ponnysar, bygga med megablocks och gå på promenad med vagnen. Det är så tyst och fridfullt i området där vi bor, och jag har inte direkt hunnit gå runt och se vad som finns. Vi hittade en del björnbär på vägen och efter att ha smakat en ville hon ha en till. Och två till. Och fem till. Det blev mörklila fläckar på hennes tröja men jag struntade i det bäst jag kunde, även om jag tidigare kanske gått snabbt hem för att hälla "Ta Bort" på plaggen och gnugga frenetiskt. Men jag måste verkligen försöka ta det lugnt och inte stressa. När man får en dag med sitt lilla barn hemma och inte behöver stressa till och från jobb och lämna moch hämta ungar kors och tvärs på dagis och skola, rusa till spisen och slänga in några fiskpinnar som sedan blir brända. När man får den hemma-dagen så måste man ta tillvara på den! Det var precis vad jag gjorde igår. Björnbären lade jag i lite papper (hade ju inte med mig någon burk för detta var helt oplanerat) och tog med hem.



Idag fortsatte jag i samma anda, men nu var mellanbarnet också hemma med rinnande näsa. Vi tog samma promenad ner till björnbärsbuskarna (nu börjar jag känna mig som skogsmulle). Dessutom hade jag med mig en plastburk med lock, jag är ju rutinerad vid det här laget! Kanske var jag inte så rutinerad när vi skulle gå hem och jag öppnade locket för att visa mina små hur många bär vi fått ihop. Dumma gren att ligga där mitt i vägen för min fot. Dumma björnbär att inte stanna kvar i burken.

Inga kommentarer: